17 oktober 2024

"Luizenvriendjes: Het Grote Feest op Mijn Hoofd"

Wat zijn luizen? Luizen zijn kleine, onschuldige insecten die soms op de hoofdhuid van kinderen kunnen voorkomen. Ze zijn een veelvoorkomend probleem, vooral bij schoolgaande kinderen, en het is goed om te weten dat ze niet gevaarlijk zijn.

Herkennen van luizen:

• Jeuk: Je kind kan wat jeuk op de hoofdhuid ervaren. Dit is een normaal signaal.

• Roos: de eitjes lijken op roos maar blijven aan je haar plakken. Roos glijdt gemakkelijk van je haar af.

• Luizen en neten: Een snelle check van het haar met een luizenkam kan helpen om te zien of er luizen of neten zijn. Luizen zijn klein en meestal bruinachtig, terwijl neten als kleine witte stipjes aan de haren kleven.

Hoe verspreiden luizen zich?

• Direct contact: Luizen verplaatsen zich voornamelijk via direct contact met anderen. Dit gebeurt vaak tijdens het spelen of knuffelen.

• Delen van spullen: Ze kunnen ook via persoonlijke spullen zoals hoeden en haarborstels worden doorgegeven.

Bestrijding van luizen:

• Luizenbestrijdingsmiddelen:Er zijn veilige en effectieve middelen beschikbaar bij de drogist. Volg de instructies om het beste resultaat te behalen. Denk aan Tea tree oil, lavendelolie, Luizen Stiekjes (dit zijn elastiekjes waar al luizenbestrijdingsmiddel omheen zit).

• Kamtechniek: Elke dag kammen met een speciale luizenkam helpt om de luizen en neten te verwijderen.

• Wassen: Was beddengoed en kleding op hoge temperatuur om ervoor te zorgen dat je alles grondig schoonmaakt.

Preventietips:

• Persoonlijke items niet delen: Leer je kinderen om hun spullen niet te delen, vooral jassen, sjaals, petten en haaraccessoires.

• Haar opsteken: Het opsteken of vlechten van haar kan helpen om luizen te voorkomen, vooral bij uitbraken op school.

• Regelmatige controles: Een wekelijkse controle kan helpen om snel in te grijpen als het nodig is.

• Olie: Iedere dag een druppel achter de oren en in de capuchon van de jassen (let op niet op de gevoelige huid).

• Iedereen: Neem het hele gezin mee (het is vaak niet alleen uw kind).

Een geruststelling: Het hebben van luizen is heel normaal en gebeurt bij veel kinderen. Het is een probleem dat gemakkelijk kan worden opgelost met de juiste aanpak. Mocht je vragen hebben of extra hulp nodig hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen!

Denkt u ook na het lezen van dit stuk: “ik wil geen luis meer zien op de Kerckeboschschool?”

Meldt u dan aan als luizenouder! or@kb.cbozeist.nl of ilsebuizer@kb.cbozeist.nl